Zmęczenie organizmu po treningu.


Ciężko ćwiczysz, by mieć taką sylwetkę jaką masz teraz. Ciężko ćwiczysz, by mieć inną sylwetkę niż teraz. Ciężko ćwiczysz, by osiągnąć sukces sportowy. Ciężko ćwiczysz, by osiągnąć wyznaczony przez siebie cel. Ciężko pracujesz, bo chcesz utrzymać rodzinę. Ciężko pracujesz, by godnie żyć. Ciężko pracujesz, bo jesteś pracoholikiem. Ciężko pracujesz i ciężko ćwiczysz…bo lubisz

Zmęczenie organizmu po treningu.
Ciężko ćwiczysz, by mieć taką sylwetkę jaką masz teraz. Ciężko ćwiczysz, by mieć inną sylwetkę niż teraz. Ciężko ćwiczysz, by osiągnąć sukces sportowy. Ciężko ćwiczysz, by osiągnąć wyznaczony przez siebie cel. Ciężko pracujesz, bo chcesz utrzymać rodzinę. Ciężko pracujesz, by godnie żyć. Ciężko pracujesz, bo jesteś pracoholikiem. Ciężko pracujesz i ciężko ćwiczysz…bo lubisz. Jak się czujesz po kilku godzinach intensywnego wysiłku, czy to fizycznego, czy umysłowego, czy psychicznego? Jesteś na pewno pełen energii, masz mnóstwo siły, chce Ci się robić jeszcze więcej niż przed chwilą, nic nie boli Ciebie…czy to prawda? Nie, jesteś zmęczony maksymalnie…Czy zmęczenie musi istnieć? Czy nie lepiej, jeśli nie odczuwałbyś tego stanu? Te informacje nie będą dla Ciebie męczące, a bardzo przydatne i wartościowe.
Zmęczenie to nic innego jak stan, w którym obniżona jest zdolność robocza, bez której nie można wykonać pracy fizycznej.

Co się dzieje z Tobą podczas zmęczenia po wysiłku fizycznym?
Przede wszystkim masz obniżoną wydolność, a gdy masz ją niższą, wówczas rozregulowana jest psychomotoryka, występuje znaczny spadek siły, obniżona jest pobudliwość mięśni oraz czas reakcji odruchowej. Twoje ruchy są spowolnione. Jesteś zmęczony. Nie masz energii i ochoty na nic.

Co mówi Twój organizm?
Mówi stop. Odpocznij. To za dużo dla mnie. Organizm dąży wtedy do przywrócenia homeostazy, tzn. równowagi funkcjonalnej, która została naruszona, gdy wykonywałeś/łaś jakąś pracę fizyczną.
Czy zmęczenie jest dla Ciebie dobre?
Może Ciebie zdziwię, ale tak, jest dobre. Kiedy jesteś zmęczony, to wtedy wydzielają się reakcje fizjologiczne, które mają na celu chronić Ciebie przed dalszą zbyt intensywną pracą.

Rodzaje zmęczenia.
Są różne rodzaje zmęczenia, zależne zwykle od wysiłku jaki był przeprowadzony. Jakie są zatem rodzaje zmęczenia?
•    Ostre
Występuje po intensywnych i jednorazowych, dość krótkich wysiłkach sportowych, przykładem może być tu bieg lekkoatletyczny, albo narciarski. Co charakterystycznego jest w tym zmęczeniu? Występują gwałtowne objawy, wysokie zmiany funkcjonalne całego ustroju, ale również dosyć szybko można powrócić do normy.
•    Podostre
Tu już jest mowa o znacznym wyczerpaniu. Świetnym przykładem jest bieg maratoński. Aż tak bardzo ostre objawy zmęczenia nie są, ale ciągną się one przez długi czas, nim organizm wróci do siebie.
•    Przewlekłe
W sporcie ten stan nazywany jest przetrenowaniem. Kiedy powstaje? Powstaje, gdy wielokrotnie powtórzy się dany wysiłek, czy trening i nie stosuje się przerwy wypoczynkowej. W konsekwencji może to doprowadzić (i zwykle doprowadza) do skumulowania objawów zmęczenia, które nie były likwidowane po wysiłkach pojedynczych. Trudno później zlikwidować te objawy, więc absolutnie nie dopuszczaj do takiego stanu. Odpoczynek i regeneracja jest nadzwyczaj ważna.
•    Grawitacyjne
Siła grawitacji też ma tu coś do powiedzenia. Ma ona spory wpływ na Twój organizm, ustrój, czy aparat ruchu. Co to oznacza? Siła ta ma wpływ na Twoje kości, więzadła, stawy, mięśnie (mowa tu o mięśniach antygrawitacyjnych, czyli takich które stabilizują postawę). W szczególności narażone są na to zmęczenie ustrój, który jest w okresie wzrostu (szczególnie, ale nie tylko). Kiedy może wystąpić? A no np. kiedy długo występuje postawa stojąca, tzn. choćby w długich marszach.
•    Narządowe
To zmęczenie lokalne, ale pojedynczych narządów ruchu. Większych zmian nie wywołuje. Możesz takie zmęczenie mieć np. przy ćwiczeniach izolowanych z ciężarkami lub w co niektórych ćwiczeniach gimnastycznych.
•    Ustrojowe
Tu jest mowa już o zmęczeniu całego organizmu. Występuje po tym, jak są angażowane większe grupy mięśniowe, układ ruchu i więcej narządów. Niestety w tym przypadku jest szereg zmian ogólnoustrojowych. Obniża się m.in. poziom cukru we krwi oraz zaburza się równowaga kwasowo-zasadowa.

Objawy zmęczenia
Objawy zmęczenia (ostrego) możemy podzielić na subiektywne i obiektywne. Do tych pierwszych zaliczyć można: wyczerpanie, ból mięśni, bezwład, ból w obszarze płuc, wymioty, osłabienie, obfite pocenie, zaburzenie psychiczne (otępienie, gorsze spostrzeganie) oraz drżenie rąk. Do obiektywnych objawów zmęczeniowych należy głównie niższa zdolność do pracy, szybkość i precyzja, jak również obniżona jest zdolność do osiągania lepszych wyników. zaś zwiększa się czas reakcji, tzw. refleks.
Relaks
Zmęczenie jest bardzo potrzebne, ponieważ dzięki temu, organizm informuje nas, że jeśli jeszcze będziemy go tak „katować” to już długo nie wytrzyma i padnie. Nie dopuszczaj absolutnie do skrajnych rodzajów zmęczenia. Po każdym wysiłku fizycznym zregeneruj się, odpocznij i zrelaksuj. Tak samo jak wysiłek potrzebny jest Tobie, tak i późniejszy wypoczynek jest dla niego bezcenny. Chill out! ;)

Źródło: www.sporttopestka.pl